Reguleringsregnskab for eltransmission

Transmissionsvirksomheden (Energinet) har pligt til at udarbejde, lade revidere og indsende årlige reguleringsregnskaber for de bevillingspligtige aktiviteter til Forsyningstilsynet.

Transmissionsvirksomheden kan i forbindelse med indberetningen af reguleringsregnskabet samtidig søge om forhøjelse af omkostningsramme og justering af forrentningsgrundlaget for visse investeringer. Dokumentationen for disse ansøgninger skal indgå i reguleringsregnskabet.

Transmissionsvirksomheden kan ligeledes anmode om korrektion i tidligere reguleringsregnskaber.

Regler og yderligere information

Reglerne for udformning af reguleringsregnskabet og mulige korrektioner af tidligere reguleringsregnskaber er nærmere beskrevet i bekendtgørelse om indtægtsramme og reguleringsregnskab for den, der varetager transmissionsvirksomhed af elektricitet (BEK nr. 1400 af den 30. november 2023).

Find bekendtgørelsen her 

Yderligere vejledning i aflæggelse af reguleringsregnskabet findes her

Indberetningsskema til ansøgninger

Frister og indberetning

Transmissionsvirksomhedens reviderede reguleringsregnskab og eventuelle ansøgninger om forhøjelse af omkostningsramme og justering af forrentningsgrundlaget for visse investeringer i tidligere reguleringsregnskaber skal indberettes til Forsyningstilsynet senest den 1. juni 2025.

Indberetningen skal ske digitalt via Virk.dk (link kommer snart)

Anmodninger om korrektioner til tidligere aflagte reguleringsregnskaber skal ske senest tre år efter den oprindelige tidsfrist for indberetning af det pågældende reguleringsregnskab.

Anmodningen skal ske skriftligt til Forsyningstilsynets kontaktperson:

Chefkonsulent Tomas Skov Lauridsen på tosl@forsyningstilsynet.dk.

Godkendte korrektioner indberettes også digitalt via Virk.dk.

Spørgsmål

Spørgsmål kan rettes til:

Chefkonsulent Tomas Skov Lauridsen på tosl@forsyningstilsynet.dk.

Kontakt